ortopédiaközpont logo
ortopédiaközpont.huCsípő- és térdprotézis beültetése magyarországi magánklinikán

Feltárási módok a csípőprotézis beültetése során

Feltárási módok a csípőprotézis beültetése során.webp

A csípőprotézis beültetése többfajta eljárásban is elérhető: hagyományos feltárásban, elülső, oldalsó metszésből, illetve hátsó feltárásból vagy elülső feltárásból. Manapság pedig már elterjedt az ún. minimál invazív feltárás, amelynek számos előnye van.

Több mint 60 éve végeznek csípőprotézis műtéteket itthon, a COVID-járvány megjelenése előtt évente megközelítőleg 10-12 ezer ilyen beavatkozás volt: 32 százalékát 60-70 éveseknél, 31 százalékát 70-80 év közöttieknél, 4 százalékát pedig 80 év felettieknél.

Mikor kell elvégezni a csípőprotézis-műtétet?

• Függ attól, hogy milyen a beteg állapota, mennyire beszűkült a mozgástartománya, milyen egyéb társult betegségei vannak.
• Függ az egyén fájdalomtűrő képességétől.
• Mennyire alkalmas a páciens a beavatkozásra, illetve belegyezik-e a műtétbe.
• Mit enged meg a várólista, amennyiben állami intézményben végzik el a műtétet.

Csípőprotézis-beültetés: feltárási módok

A csípőízület egy mélyen elhelyezkedő, izmokkal körülvett hajlat, amennyiben szükségesség válik a protézis beültetése, azt több irányból lehet megvalósítani: a legelterjedtebb módszer a hátulról és oldalról, illetve elölről végzett feltárás. A különböző sebészi módszerek megfelelő kiválasztása a beteg számára jelenthet előnyöket: attól függően, melyik módszert alkalmazzák, csökken a fájdalom mértéke, kevesebb vérveszteséggel és szövődménnyel jár a beavatkozás, valamint gyorsabb a felépülési idő.

• Műtéttechnikai szempontból a legelterjedtebb az oldalsó irányból történő feltárás a protézis beültetésére. Az izmok átvágásával, majd azok rekonstruálásával jár a beavatkozás. Néhány esetben, leginkább az oldalsó feltárásnál, sántítás, izomgyengeség és egyéb tünetek maradhatnak vissza.

• A posterior vagy más néven hátsó feltárás lényege, hogy a metszés után a csípőízület rövid kiforgató izmait leválasztják, a hátsó tok behasítása után megnyitják az ízületet, majd beültetik az implantátumokat. Előnye, hogy kisebb a hátsó ficam kialakulásának kockázata, illetve miután a medence fő stabilizátorai nem sérülnek, az oldalsó feltáráshoz képest gyorsabb rehabilitáció érhető el, elkerülhető a fenti izmok elégtelensége esetén kialakuló sántítás, valamint az izmokban kialakuló meszesedés, fájdalom. Ezzel a módszerrel biztonságosan elvégezhetőek a bonyolult csípőprotéziscserék is.

• Az úgynevezett elülső csípőízületi feltárásnál az izmok között található természetes anatómiai résen teszik be a protézist, így nem sérülnek a környező izmok, azok ér- és idegellátása, valamint pontosabb ellenőrzés valósítható meg.

• Az úgynevezett minimál invazív feltárás (MIA) igen előnyös a beteg számára: az izmok kevésbé sérülnek, a vágást ugyanis a comb elülső részén végzik, az izmok között történik a feltárás, így csökken a metszés nagysága a hagyományos műtéthez képest, illetve kevesebb vérveszteséggel jár, a legkevesebb szöveti károsodás tapasztalható. A minimál invazív elülső csípőprotézis-beültetésnél kisebb a műtét utáni fájdalom, és ami különösen pozitív a beteg számára, hamarabb távozhat a kórházból, rehabilitációja is rövidül: 3-4 hónapról 3-4 hétre csökken.

A csípőprotézis-műtét: ezeket is számításba kell venni!

Elenyésző számban fordulnak elő szövődmények, ugyanis az ízületpótló beavatkozások biztonságos és hatékony módszerek.

• Kialakulhat vérömleny, illetve fertőzés is felléphet.
• A mozgásfunkció beszűkülhet, ha az ízületi tok hegesedik.
• Felléphet kismértékű végtaghosszkülönbség, de általában fél évvel később a másik oldal operációját is elvégzik, így ez a probléma megszűnik.
• Előfordulhat ficam, azaz luxáció a felépülési időben, ezért nagyon fontos betartani a gyógytornász és a szakorvos utasításait.
• A csípőízület körüli izmok elmeszesedése fájdalomhoz és a mozgástartomány beszűküléséhez vezethet.
• Felléphet fémallergia a protézis anyagával szemben, ez pedig gyulladáshoz vezethet.

Csípőprotézis-beültetés után

Rendszeres gyógytornára lesz szükség a felépüléshez, ezért ezt a kórházi kezelés után is ajánlott elvégezni. Az elülső feltárásos minimál invazív műtétnél a beteget már a műtét napján lábra állítják és elkezdődik a gyógytorna és a rehabilitáció.

A beültetett implantátum élettartama véges, az európai protézis regiszterek tanúsága szerint a csípő protézisek átlagos túlélése 15 év, de akár 30 év is lehet, ez a típustól is függ. Fontos, hogy szakorvosi utasítás szerint rendszeres ellenőrzésre kell járnia.

fb-icoFacebookemail-ico

Másolás vágólapra